Συμβουλευτική Γονέων
Οι γονείς συχνά επισκέπτονται έναν επιστήμονα Ψυχολόγο γεμάτοι ανησυχίες, βλέπουν κάτι ανησυχητικό στο παιδί τους ή ανησυχούν για τη δική τους συμπεριφορά.
Πολλές φορές υπάρχει η ανάγκη να επιλυθεί κάποιο θέμα που μπορεί να αφορά τους ίδιους τους γονείς και συγχρόνως επηρεάζει τα μέλη της οικογενείας τους ή άλλες φορές το πρόβλημα αφορά το παιδί στο ευρύτερο κοινωνικο-πολιτισμικό του πλαίσιο.
Είναι σημαντικό οι γονείς να γνωρίζουν ότι η επεξεργασία κάποιων θεμάτων οδηγεί προς την καλυτέρευση των ίδιων και του παιδιού τους, μέσα από μία σχέση κατανόησης της ιδιαίτερης ιστορίας της κάθε οικογένειας.
Συνήθως, οι γονείς περιτριγυρίζονται από έντονο άγχος, υπάρχουν προβλήματα που ψάχνουν να τα επιλύσουν χωρίς να έχουν βρει λύσεις, ακούν διάφορα κ.ο.κ.
Με βάση τις εξελίξεις στους νέους κλάδους της επιστήμης της Ψυχολογίας είναι σημαντικό οι γονείς να γνωρίζουν (αναφέρομαι σε περιπτώσεις όπου δεν υπάρχει κάποια χρωμοσωμική ανωμαλία, εγκεφαλική δυσπλασία, μηνιγγίτιδες κ.λ.π.):
- Δεν υπάρχουν απόλυτα στάδια που το παιδί πρέπει να κάνει κάτι. Σε διαφορετικά πολιτισμικά πλαίσια, όπως στις χώρες της Αφρικής, τα παιδιά αναπτύσσονται με πολύ διαφορετικούς ρυθμούς. Η έννοια του σταδίου είναι ρευστή.
- Πολλά παιδιά μπορεί για κάποιο λόγο να οδηγηθούν σε συμπεριφορές μικρότερης ηλικίας. Αυτό μπορεί να είναι κάτι φυσιολογικό καθώς μετά θα ξαναεπανέλθουν πιο δυνατά. Τα παιδιά δεν λειτουργούν βάση μιας αριθμητικής αυξανόμενης κλίμακας αλλά πηγαίνουν πίσω-μπρος. Παρά ταύτα, όταν υπάρχουν ψυχολογικά συμπλέγματα ένα παιδί μπορεί να παρουσιάσει μια φαινομενική καθυστέρηση και σε αυτή την περίπτωση να χρειαστεί βοήθεια. Σε καμία περίπτωση αυτό δεν είναι κάτι στατικό.
- Ακόμη και όταν ένα παιδί δε μας δείχνει τις ικανότητές του δε σημαίνει ότι δεν υπάρχουν. Η πνευματική ανάπτυξη του παιδιού δε γίνεται αντιληπτή με στατιστικούς όρους.
- Το σχολείο σε άλλους πολιτισμούς έχει τελείως διαφορετική μορφή και σύσταση, συνήθως, δεν παρατηρούνται φαινόμενα που παρατηρούνται σε μια δυτική κοινωνία.
- Υπάρχουν κοινωνίες, στις οποίες δεν παρατηρούνται ψυχικές νόσοι που έχουν πάρει ενδημική μορφή στη δυτική κοινωνία. Η ψυχική νόσος είναι χρήσιμο να γίνεται κατανοητή εντός του ευρύτερου κοινωνικο-πολιτισμικού πλαισίου λ.χ. η ψυχογενής ανορεξία σχεδόν ‘απουσιάζει’ σε άλλους πολιτισμούς.
Τελειώνοντας, η θετική συμμετοχή των γονιών στο πρόγραμμα ολοκληρωμένης βοήθειας - παροχής ψυχολογικών υπηρεσιών θεωρείται απαραίτητη. Πολλές φορές οι αλλαγές στο παιδί και η καλυτέρευσή του μπορεί να αλλάξουν την ισορροπία της οικογένειας. Αυτό είναι ένα σημαντικό σημείο όπου οι γονείς θα πρέπει να εκφραστούν για το πώς αισθάνονται γι’ αυτές τις αλλαγές. Η βοήθεια προς τους γονείς, σε αυτό ακριβώς το σημείο, θα μας οδηγήσει να προχωρήσουμε μέσω μιας απελευθερωτικής διαδικασίας, η οποία θα ωριμάσει τους γονείς να χρησιμοποιούν την ενέργεια τους πιο δημιουργικά τόσο για τους ίδιους όσο και για το παιδί τους.