Αρχική / Αρθρογραφία / Ψευδής Νοητική Καθυστέρηση
Ψευδής Νοητική Καθυστέρηση
Παρουσίαση περίπτωσης παιδιού με ‘ψευδή νοητική καθυστέρηση’
Ο [Χ] είναι 10 χρονών, έχει επαναλάβει το νηπιαγωγείο ενώ οι συνομήλικοί του συνέχισαν στην πρώτη τάξη του δημοτικού σχολείου. Όταν ο [Χ] πήγε πρώτη δημοτικού, δυσκολεύτηκε να ακολουθήσει το πρόγραμμα του σχολείου και με την παρότρυνση πολλών ‘ειδικών’ το παιδί ακολούθησε μια σειρά παρεμβάσεων σε όλα τα επίπεδα.
Οι μετρήσεις των τεστ και άλλες αξιολογήσεις διαγνωστικού τύπου έβγαλαν το παιδί με ‘οριακή νοημοσύνη’, ακολούθησε μια σειρά αξιολογήσεων. Το παιδί από εδώ και στο εξής θα έπρεπε να ακολουθεί μια σειρά πιεστικών ασκήσεων για να μάθει την καλύτερη επιτυχή προσαρμογή ως άτομο περιορισμένων δυνατοτήτων.
Οι γονείς αρχικά ανησυχούν. Στη συνέχεια, σχεδόν έχουν αποδεχθεί τις αξιολογήσεις, εκθέσεις, διαγνώσεις, συμπεράσματα, μετρήσεις κ.ο.κ. για το παιδί τους. Όλοι μαζί συμπεριφέρονται στον [Χ] σαν ‘ειδικό παιδί’.
Πέραν της παθολογικοποίησης και κατηγοριοποίησης
Η βελτίωση αυτού του παιδιού ήταν σχετικά γρήγορη. Μέσα σε τέσσερις μήνες περίπου είχαμε ορατά τα πρώτα αποτελέσματα, οι συνεδρίες και το πρόγραμμα βοήθειας συνεχίστηκε.
Με πολύ καλή συνεννόηση με τη δασκάλα του σχολείου και αντιμετωπίζοντας κάποια ουσιώδη ζητήματα με τους γονείς, μπορέσαμε να σπάσουμε την εικόνα που είχε δημιουργηθεί γύρω από αυτό το παιδί.
Επιπρόσθετα, δουλέψαμε τόσο με το παιδί όσο και με τους γονείς επάνω στην εικόνα που είχε δημιουργηθεί, ενός παιδιού ‘που δεν μπορεί όπως τα άλλα παιδιά’. Σιγά-σιγά με τα αποτελέσματα, οι γονείς δυνάμωσαν, το παιδί χαμογέλασε, άρχισε να βελτιώνεται στο σχολείο, να κάνει φίλους, να έχει δραστηριότητες. Τα αποτελέσματα ήταν εξαιρετικά σε όλα τα επίπεδα.
Με το παραπάνω παράδειγμα, θα μπορούσαμε να φωτίσουμε τις περιπτώσεις της ‘ψευδούς καθυστέρησης’, ένα πολύ συχνό φαινόμενο.
Αφενός η ‘ψευδής καθυστέρηση’ χαρακτηρίζεται από μια ψευδή εικόνα που παρουσιάζει το παιδί, αφετέρου από μια δυσκολία να καταλάβουν οι εξωτερικοί παρατηρητές τις δυνατότητες του παιδιού.